Innowacja ma służyć wdrażaniu treści zawartych w podstawie programowej nauczania języka polskiego i informatyki oraz zadań wychowawczych zawartych w „Szkolnym programie profilaktyczno-wychowawczym”. Oparta jest na odnajdywaniu paralelizmów kaktusa z literaturą i życiem codziennym. Brzmi to nieco niedorzecznie, ale po chwili zastanowienia nasuwa się pierwszy,że uprawa kaktusa i kształcenie to proces. Zarówno jedno, jaki i drugie wymaga czasu, odpowiednich warunków i zaangażowania.Motywem przewodnim nauczyciela wdrażającego tę innowację będzie odniesienie do tego, że kaktus czasem zakwita.Potrzebny jest tylko człowiek, który będzie go odpowiednio pielęgnował. Podobnie każdy nasz uczeń ma potencjał umożliwiający mu odniesienie sukcesu, a rolą pedagoga jest wyposażenie go w narzędzia do wykorzystania własnych możliwości.
Innowacja „Kaktusie, chodź się przytul! realizowana w tym roku szkolnym przez klasę IV, wykorzystuje naturalne zainteresowanie dzieci technologią informatyczno-komunikacyjną, stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Innowacja ma na celu kształcenie umiejętności polonistycznych z wykorzystaniem technologii informatycznych. Powinna zachęcać i motywować uczniów do podejmowania działań, w których długotrwałe zaangażowanie przynosi spektakularne efekty.
Realizacja innowacji oparta jest na przydzieleniu dzieciom do opieki rośliny doniczkowej. To małe kaktusy gatunku Echinopsis. Są to wieloletnie rośliny, które doskonale rozwijają się w warunkach domowych. Niewłaściwa uprawa ich nie niszczy, jedynie nie pozwala w pełni się rozwinąć. Kilkuletnie, dobrze pielęgnowane kaktusy zakwitają. Można założyć, że gdy dzieci będę w klasie siódmej lub ósmej ich kaktusy zakwitną. Jest to najważniejszy zakładany sukces uprawy rośliny.
Kaktusy przydzielone zostaną losowo. Liczba roślin równa będzie liczbie uczniów w klasie.
Pierwszy etap-Adopcja Kaktusa.
Ten ważny moment klasa IV ma za sobą. Na godzinie wychowawczej 11 września 2018roku Kaktusu poznały swoich opiekunów.
Ustalone zostały zasady bezpiecznego obchodzenia się z kłującą rośliną, sposób jej pielęgnowania i obowiązki opiekuna. Dzieci nadały imiona swoim roślinom czyniąc je fikcyjnymi postaciami. Ważnym elementem tego etapu będzie zwrócenie uwagi na metaforyczne przesłanie kolców, które służą ochronie rośliny, ale i odstraszają tych, którzy chcą się zbliżyć nie robiąc krzywdy. Przenosząc to na relacje w klasie i szkole spróbujemy uświadomić sobie dlaczego trudno zaprzyjaźnić się z kimś „kłującym” i zastanowić się dlaczego ktoś właśnie taki jest.
Opiekun | Kaktus |
Ala | Ikar |
Piotruś | Felek |
Marta | Emilka |
Martyna | Fruzia |
Zuzia G. | Nikoś |
Maciuś | Niktoś |
Sandra | Max |
Natalka M. | Weronika |
Wiktor | Cwaniaczek |
Kubuś | Kinia |
Zuzia Sz. | Roksana |
Natalka T. | Róża |
Igor | Faith |
Michał | Artur |
21 października 2018 Maciuś i Niktoś i pozują do pamiątkowego zdjęcia z klasą IV. Tak się złożyło, że jeden z Kaktusów musiał opuścić spokojny parapet w bibliotece i wyruszyć z Maciusiem w świat. Pożegnaliśmy się, obiecując sobie, że będziemy pamiętać wspólnie spędzony czas. W klasie zostało trzynaścioro dzieci i trzynaście Kaktusów. GALERIA
Zwróciliśmy się do Drukarni Kaktus z prośbą o objęcie patronatem naszej innowacji. Okazało się, że nie tylko my lubimy przytulać się do kaktusów. Zyskaliśmy patrona, dostaliśmy od niego upominki, a na drzwiach biblioteki pojawiła się informacja:
7 grudnia
Na lekcji języka polskiego kaktusy pomagają zrozumieć zawiłości części zdania.
7 stycznia 2019
Trudo precyzyjnie określić skąd zaczęły się brać w klasie przedmioty z kaktusowym motywem. Pewne jest, że to aktualnie bardzo modny wzór.
8 stycznia 2019
Zimą Kaktusy przeszły w okres spoczynku. Przestaliśmy je podlewać, stoją na parapecie i wyglądają przez okno.
26 marca 2019
Wiosna to doskonały moment, żeby Kaktusy dostały nowe doniczki. Kupiliśmy porządne, ceramiczne z dopasowanymi do nich podstawkami. Zaletą glinianych doniczek jest to, że doskonale utrzymują wilgotność. To ważne, żeby kaktusów ani nie przelać, ani nie przesuszyć. Co prawda dobrze znoszą brak wilgoci, ale w okresach intensywnej wegetacji powinny mieć odpowiednią ilość wody.
30 kwietnia 2019
Dzisiaj odbyło się mierzenie Kaktusów. Są w tym zamym wieku, tego samego gatunku, a jednak bardzo różnią się od siebie. Jedne są pękate, inne wysokie i bardzo kolczaste. Wyraźnie widać, że już całkiem rozbudziły się po zimowym śnie. Na niektórych pośród kolców pojawiły się zgrubienia, zdaje się, że nasze Kaktusy będą miały dzieci.