Dokumenty szkoły

18 września 2020 08:58 | Dokumenty szkoły

Muzyka

 

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA  

MUZYKA

ROK SZKOLNY 2020/2021 

Realizacja programu nauczania ogólnego muzyki w klasach IV – VII szkoły podstawowej: „Lekcja muzyki” Moniki Gromek i Grażyny Kilbach, wyd. Nowa Era

 

Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:

Umiejętności:

  • śpiewanie piosenek
  • gra na instrumencie – dzwonki melodyczne, instrumenty perkusyjne
  • samodzielne wykonywanie zadań
  • aktywne uczestnictwo w zajęciach

wiadomości:

  • znajomość podstawowych pojęć z zasad muzyki
  • znajomość podstawowych wiadomości o muzyce

Kryteria oceniania

Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować do nauki i działań muzycznych. Przy ewaluacji trzeba uwzględnić różne formy aktywności ucznia (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać jego zdolności, a jedynie jego postępy i zaangażowanie oraz włożoną przez niego pracę. Ważna jest również informacyjna funkcja oceny. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia oraz osoby zainteresowane (rodziców bądź opiekunów) z postępami, jakich dokonał w danym okresie.

Ocenie powinny podlegać:

1)     umiejętności w zakresie:

  • śpiewania
  • grania na instrumentach
  • tworzenia muzyki
  • ruchy przy muzyce
  • formułowania wypowiedzi o muzyce

2)     wiedza muzyczna dotycząca:

  • biografii i twórczości kompozytorów
  • aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry)
  • zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej

3)     postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym:

  • aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem
  • umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc)
  • prezentacja dokonań
  • kreatywność

Poniżej zaprezentowane zostały kryteria oceniania skorelowane ze stopniami szkolnymi.

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania dla danej klasy
  • umie samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych źródeł informacji (Internet, czasopisma muzyczne, edukacyjne programy multimedialne)
  • na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania
    • wybija się wiedzą, aktywnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych
    • reprezentuje szkołę podczas konkursów, festiwali  muzycznych i osiąga w nich sukcesy
    • bierze aktywny udział w życiu artystycznym i kulturalnym szkoły i społeczności lokalnej
    • chętnie śpiewa i gra na lekcjach, prezentując swój kunszt artystyczny (tekst piosenek opanował pamięciowo)
    • opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów
    • zawsze jest przygotowany do lekcji (ma zeszyt, książkę i potrzebne przybory), odrabia zadania domowe
    • starannie prowadzi zeszyt

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania dla danej klasy
  • chętnie śpiewa i gra na lekcjach
  • biegle i poprawnie posługuje się terminologią muzyczną
  • na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany
  • odrabia prace domowe
  • starannie prowadzi zeszyt

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

  • dobrze opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego dla danej klasy
  • posługuje się terminologią muzyczną
  • śpiewa poprawnie pod względem muzycznym piosenki z akompaniamentem (może być z pomocą nauczyciela)
  • poprawnie posługuje się wybranym przez siebie instrumentem perkusyjnym
  • na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany
  • stara się odrabiać prace domowe
  • zdarza się, że nie ma zeszytu, książki, bądź potrzebnych przyborów

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania dla danej klasy
  • potrafi wykonać niektóre zadania z zakresu śpiewu i gry, tworzenia i percepcji przy pomocy nauczyciela
  • wykazuje małe zainteresowanie przedmiotem
  • wiedza jego jest chaotyczna
  • z reguły odrabia prace domowe
  • prowadzi zeszyt

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

  • częściowo opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego dla danej klasy
  • ma problem z opanowaniem instrumentu perkusyjnego – prawidłowe trzymanie, wydobywanie dźwięków
  • nie potrafi samodzielnie wykonać zadań w poszczególnych formach aktywności
  • odrabia proste prace domowe
  • wiedza z zakresu muzyki jest częściowa
  • często nie ma zeszytu i książki

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności z zakresu materiału programowego dla danej klasy
  • odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki, nawet z pomocą nauczyciela lub kolegi
  • nie podejmuje prób zagrania najprostszej melodii na dzwonkach lub powtórzenia po nauczycielu prostego rytmu na instrumencie perkusyjnym
  • ma lekceważący stosunek do przedmiotu
  • nie odrabia prac domowych
  • nie przynosi zeszytu i podręcznika
  • nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny

Ocena ta nie wynika z możliwości, czy braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach.

Formy sprawdzania kompetencji i osiągnięć ucznia:

  • pisemna
  • ustna
  • praktyczna

Narzędzia sprawdzania kompetencji i osiągnięć ucznia:

  • praca na lekcji
    • praca na lekcji może przybrać następujące formy: odpowiedzi ustne, prace indywidualne,                      w parach, grupach, aktywność w zakresie form muzycznych: śpiewu, gry na instrumencie, słuchania muzyki, ruchu przy muzyce, twórczości muzycznej
    • sprawdziany
      • sprawdzian musi być zapowiedziany z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
      • sprawdzian jest obowiązkowy
      • w rzazie nieobecności uczeń jest zobowiązany napisać sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły
      • w przypadku nieobecności ucznia tylko w dniu sprawdzianu, nauczyciel może wyznaczyć uczniowi na jego napisanie termin krótszy niż dwa tygodnie
      • w przypadku nieobecności nauczyciela termin sprawdzianu ustala się ponownie
      • jeżeli uczeń uzyska ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczająca lub dostateczną, może ten sprawdzian poprawić
      • poprawa sprawdzianu (jednokrotna) jest dobrowolna i musi się odbyć w terminie dwóch tygodni od daty oddania sprawdzianu
      • ocena z poprawy sprawdzianu nie anuluje poprzedniej
      • jeżeli ocena z poprawy sprawdzianu jest lepsza od poprzedniej oceny, zostaje zapisana                             w dzienniku jako ocena bieżąca i jest wliczana odpowiednio do śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej
      • jeżeli ocena z poprawy sprawdzianu nie jest lepsza od poprzedniej oceny, nie zostaje wpisana do dziennika
      • zadania domowe
        • za nie odrobienie pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (nie jest to brak przygotowania)
        • ocenę niedostateczną za brak pracy domowej można poprawić przynosząc pracę na następną lekcję
        • przygotowanie do lekcji
          • uczeń ma prawo dwa razy dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu, książki)
          • jeżeli uczeń przekroczy ten limit, otrzymuje ocenę niedostateczną
          • nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji
          • po nieobecności w szkole uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia zeszytu przedmiotowego oraz uzupełnienia zaległości w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (termin ten powinien być proporcjonalny do nieobecności ucznia)
          • aktywność, zaangażowanie
            • nauczyciel może nagrodzić ucznia bieżącą oceną celującą lub bardzo dobrą za czynne uczestniczenie w zajęciach, zaangażowanie, dodatkowe zadania i zainteresowanie muzyką

 

Ustalenia końcowe

  • pod koniec semestru/roku szkolnego nie przewiduje się dodatkowego zdawania materiału przez uczniów w celu podwyższenia oceny klasyfikacyjnej
  • ocena końcowa nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych

                 

Postanowienia PZO z przedmiotu Muzyka wchodzą w życie z dniem 1 września 2020 r.

 

 

 

                                                                                                                Aleksandra Światkowska

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                        

 

Przeczytano: 9 razy. Wydrukuj|Do góry