18 września 2020 08:58 | Dokumenty szkoły
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
MUZYKA
ROK SZKOLNY 2020/2021
Realizacja programu nauczania ogólnego muzyki w klasach IV – VII szkoły podstawowej: „Lekcja muzyki” Moniki Gromek i Grażyny Kilbach, wyd. Nowa Era
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:
Umiejętności:
- śpiewanie piosenek
- gra na instrumencie – dzwonki melodyczne, instrumenty perkusyjne
- samodzielne wykonywanie zadań
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
wiadomości:
- znajomość podstawowych pojęć z zasad muzyki
- znajomość podstawowych wiadomości o muzyce
Kryteria oceniania
Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować do nauki i działań muzycznych. Przy ewaluacji trzeba uwzględnić różne formy aktywności ucznia (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać jego zdolności, a jedynie jego postępy i zaangażowanie oraz włożoną przez niego pracę. Ważna jest również informacyjna funkcja oceny. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia oraz osoby zainteresowane (rodziców bądź opiekunów) z postępami, jakich dokonał w danym okresie.
Ocenie powinny podlegać:
1) umiejętności w zakresie:
- śpiewania
- grania na instrumentach
- tworzenia muzyki
- ruchy przy muzyce
- formułowania wypowiedzi o muzyce
2) wiedza muzyczna dotycząca:
- biografii i twórczości kompozytorów
- aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry)
- zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej
3) postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym:
- aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem
- umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc)
- prezentacja dokonań
- kreatywność
Poniżej zaprezentowane zostały kryteria oceniania skorelowane ze stopniami szkolnymi.
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania dla danej klasy
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych źródeł informacji (Internet, czasopisma muzyczne, edukacyjne programy multimedialne)
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania
- wybija się wiedzą, aktywnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych
- reprezentuje szkołę podczas konkursów, festiwali muzycznych i osiąga w nich sukcesy
- bierze aktywny udział w życiu artystycznym i kulturalnym szkoły i społeczności lokalnej
- chętnie śpiewa i gra na lekcjach, prezentując swój kunszt artystyczny (tekst piosenek opanował pamięciowo)
- opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów
- zawsze jest przygotowany do lekcji (ma zeszyt, książkę i potrzebne przybory), odrabia zadania domowe
- starannie prowadzi zeszyt
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania dla danej klasy
- chętnie śpiewa i gra na lekcjach
- biegle i poprawnie posługuje się terminologią muzyczną
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany
- odrabia prace domowe
- starannie prowadzi zeszyt
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- dobrze opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego dla danej klasy
- posługuje się terminologią muzyczną
- śpiewa poprawnie pod względem muzycznym piosenki z akompaniamentem (może być z pomocą nauczyciela)
- poprawnie posługuje się wybranym przez siebie instrumentem perkusyjnym
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany
- stara się odrabiać prace domowe
- zdarza się, że nie ma zeszytu, książki, bądź potrzebnych przyborów
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania dla danej klasy
- potrafi wykonać niektóre zadania z zakresu śpiewu i gry, tworzenia i percepcji przy pomocy nauczyciela
- wykazuje małe zainteresowanie przedmiotem
- wiedza jego jest chaotyczna
- z reguły odrabia prace domowe
- prowadzi zeszyt
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- częściowo opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego dla danej klasy
- ma problem z opanowaniem instrumentu perkusyjnego – prawidłowe trzymanie, wydobywanie dźwięków
- nie potrafi samodzielnie wykonać zadań w poszczególnych formach aktywności
- odrabia proste prace domowe
- wiedza z zakresu muzyki jest częściowa
- często nie ma zeszytu i książki
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności z zakresu materiału programowego dla danej klasy
- odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki, nawet z pomocą nauczyciela lub kolegi
- nie podejmuje prób zagrania najprostszej melodii na dzwonkach lub powtórzenia po nauczycielu prostego rytmu na instrumencie perkusyjnym
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu
- nie odrabia prac domowych
- nie przynosi zeszytu i podręcznika
- nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny
Ocena ta nie wynika z możliwości, czy braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach.
Formy sprawdzania kompetencji i osiągnięć ucznia:
Narzędzia sprawdzania kompetencji i osiągnięć ucznia:
- praca na lekcji
- praca na lekcji może przybrać następujące formy: odpowiedzi ustne, prace indywidualne, w parach, grupach, aktywność w zakresie form muzycznych: śpiewu, gry na instrumencie, słuchania muzyki, ruchu przy muzyce, twórczości muzycznej
- sprawdziany
- sprawdzian musi być zapowiedziany z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
- sprawdzian jest obowiązkowy
- w rzazie nieobecności uczeń jest zobowiązany napisać sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły
- w przypadku nieobecności ucznia tylko w dniu sprawdzianu, nauczyciel może wyznaczyć uczniowi na jego napisanie termin krótszy niż dwa tygodnie
- w przypadku nieobecności nauczyciela termin sprawdzianu ustala się ponownie
- jeżeli uczeń uzyska ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczająca lub dostateczną, może ten sprawdzian poprawić
- poprawa sprawdzianu (jednokrotna) jest dobrowolna i musi się odbyć w terminie dwóch tygodni od daty oddania sprawdzianu
- ocena z poprawy sprawdzianu nie anuluje poprzedniej
- jeżeli ocena z poprawy sprawdzianu jest lepsza od poprzedniej oceny, zostaje zapisana w dzienniku jako ocena bieżąca i jest wliczana odpowiednio do śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej
- jeżeli ocena z poprawy sprawdzianu nie jest lepsza od poprzedniej oceny, nie zostaje wpisana do dziennika
- zadania domowe
- za nie odrobienie pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (nie jest to brak przygotowania)
- ocenę niedostateczną za brak pracy domowej można poprawić przynosząc pracę na następną lekcję
- przygotowanie do lekcji
- uczeń ma prawo dwa razy dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu, książki)
- jeżeli uczeń przekroczy ten limit, otrzymuje ocenę niedostateczną
- nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji
- po nieobecności w szkole uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia zeszytu przedmiotowego oraz uzupełnienia zaległości w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (termin ten powinien być proporcjonalny do nieobecności ucznia)
- aktywność, zaangażowanie
- nauczyciel może nagrodzić ucznia bieżącą oceną celującą lub bardzo dobrą za czynne uczestniczenie w zajęciach, zaangażowanie, dodatkowe zadania i zainteresowanie muzyką
Ustalenia końcowe
- pod koniec semestru/roku szkolnego nie przewiduje się dodatkowego zdawania materiału przez uczniów w celu podwyższenia oceny klasyfikacyjnej
- ocena końcowa nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych
Postanowienia PZO z przedmiotu Muzyka wchodzą w życie z dniem 1 września 2020 r.
Aleksandra Światkowska