23 września 2020 08:29 | Dokumenty szkoły
- Nauczanie historii odbywa się na podstawie programu „Wczoraj i dziś” Program nauczania historii w klasach 4-8 szkoły podstawowej” autorstwa Tomasza Maćkowskiego, zgodnie z obowiązującą podstawą programową.
- Program realizowany jest tygodniowo w kolejnych klasach w ciągu: w kl. IV – 1 godz./tyg., V – 2 godz./tyg., kl. VII – 2 godz./tyg., kl. VIII – 2 godz./tyg.
- Przedmiotowy system oceniania z historii ma na celu:
- kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
- przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
- umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z historii w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
- Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów( każda forma oceny ma swoją wagę):
- prace pisemne:
- sprawdziany (klasówki),obejmują większą partię materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- kartkówki dotyczące materiału z 2 – 3 ostatnich tematów i nie muszą być zapowiadane,
- praca i aktywność na lekcji,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- wyniki pracy grupowej,
- prace długoterminowe, projekty, referaty, prezentacje multimedialne, plakaty, wywiady środowiskowe,
- aktywność pozalekcyjna, osiągnięcia w konkursach, akcjach charytatywnych.
- nauczyciel stosuje również znaki „+” i „-” jako sposób oceny pracy ucznia: zebranie pięciu znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie pięciu znaków „-”daje ocenę niedostateczną.
Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika elektronicznego.
Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
- na najbliższym po sprawdzianie dyżurze, w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
- na zebraniach ogólnych,
- Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych, poprzez:
- informację ustną,
- wpisy do zeszytu przedmiotowego,
- wpisy do dziennika elektronicznego.
- Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
- oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
- wszystkie oceny ze sprawdzianów uzasadniane są przez nauczyciela ustnie lub pisemnie w formie dołączonego komentarza, w którym są wskazane:
- opanowane umiejętności,
- częściowo opanowane umiejętności,
- nie opanowane umiejętności,
- sposoby zniwelowania zaistniałych braków.
Informacja ta przekazywana jest rodzicom przez uczniów na spotkaniach indywidualnych.
- W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie.
- Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
- Brak uczniowskiego wyposażenia(np. zeszytu, podręcznika, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
- Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
- Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną, a kartkówka do 20 minut,
uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania, nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję sprawdzianu,
nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika papierowego i elektronicznego,
jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
uczeń może poprawić raz każdą ocenę z prac pisemnych: ze sprawdzianów i kartkówek z trzech tematów,
poprawa powinna odbyć się w ciągu dwóch tygodni od oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
Nie ocenia się ucznia: w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
- Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia. Każdy kolejny brak przybiera postać oceny niedostatecznej. Jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania lub braku pracy domowej, zaś nauczyciel to sprawdzi – uczeń automatycznie otrzymuje ocenę niedostateczną.
- W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań– ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
- uzyskał tytuł laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
- osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych,
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
- rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych).
Informacje dodatkowe.
- Wszystkie sprawy związane z ocenianiem regulują wewnątrzszkolne zasady oceniania.